22 February 2010

Catatan tergempar oleh pendatang baru blogger

Hari ini bersamaan 22/2/10 cukup bermakna buat saya.Sejak sekian lama mengidam dan melobi untuk mendapat tempat blog pengiklanan.

Saya amat bersyukur kerana akaun bersama Nuffnang diluluskan.Seronok bukan main lagi.Belum dapat duit lagi tu.Kalau dah dapat tak tahulah macam mana.Apa yang pasti saya akan panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT.Kata orang musuh jangan dicari rezeki jangan ditolak -)

Sebelum ini saya tak kenal dengan Nuffnang. Saya ada ternampak simbol yang pelik-pelik.Ada rasa teruja untuk klik pada simbol pelik.Akhirnya secara main-main terkliklah pulak link tersebut.Rupa-rupanya ia serupa macam google Adsense yang memberi pendapatan melalui iklan kepada para blogger baik luar atau tempatan.Biasa budak baru belajar.

Beberapa minggu yang lepas (belum sampai sebulan dalam dunia blogger) saya memang target untuk dapatkan tapak iklan dari Google Adsense.Sudah banyak kali apply sebanyak itu juga kena reject. Masalah bahasa Melayu jadi alasan, betulkah?Memang kedengaran dari luar Googgle Adsense memberi pendapatan pasif kepada si blogger.

Syarat penting untuk memikat jiwa Googgle Adsense ialah jumlah traffic singgah di blog.Lagi ramai lagi cerah.Tak apa lah.Nanti ada akaun blog yang berbayar dan glamer pasti saya dapat akaun nie...

Berbalik kepada cerita Nuffnang saya ingin menyaran kepada bakal blogger supaya belajar ilmu tentang website,copy dan paste html dan sebagainya.Untuk buka akaun tidak susah cuma nak dapat klik pada iklan itu saya tak jamin.Kalau boleh bina blog pakai yang percuma dulu sama ada blogspot atau wordpress.

Bila dah establish nanti dan ada income dari pengiklan cuba bertukar kepada berbayar.Sebab utama dapat ranking dalam Aleaxa.Apa pulak binatang nie. Aleaxa adalah satu sistem yang canggih untuk melihat ranking website atau blog anda.Kalau angka dah beribu dah sangat bagus.Hebat walaupun masih terlalu dari Google,Facebook atau Youtube.

Hukum dunia bermula bermula dari tak tahu ke tahu.Dari kecil menjadi besar.Kurang pandai menjadi mahir.Bila dah mahir selok belok kongsikan ilmu ini untuk bakal blogger yang berminat dan baru mencuba.Kalau jual ebook pun boleh asalkan berpatutan dengan nilai ilmu tersebut.Pada dasarnya ilmu yang kita perolehi ini dari sifat kita yang suka share ilmu.Petua untuk murah rezeki tidak kedekut ilmu.

Rasanya cukup dulu coretan ini.Luahan jiwa sudah lega.Selagi tak tulis blog fikiran boleh jam.Otak tak guna untuk berfikir.

Selamat berblogger.

Sehingga ke perhentian ini.Terima kasih.

1 comment:

  1. betul...untuk berblog...patut tau code html..code yg simple2 pun tak pe...macam utk link dan copy paste html code

    regards,
    Triplesmiley

    ReplyDelete