14 February 2010

Pengakuan berani seorang 'newbie'

Bagi sesiapa sahaja yang baru mengenal dunia internet perkataan newbie mungkin agak asing.Tetapi bagi mereka yang sudah lama bercimpung mungkin dah terbiasa dan boleh faham maksudnya.

Menurut kamus Minda ini newbie merujuk kepada usahawan yang baru berjinak-jinak dalam dunia internet.Pendek kata orang yang masih bertatih untuk berniaga secara online.

Bila sebut berniaga ramai yang tertanya-tanya apa barang yang sesuai diniagakan.Jadi saya sarankan jual ebook dan website macam saya. Tidak perlu ada produk sendiri. Jadi agen produk digital ini biasanya percuma. Namun jika dapat menjual adalah komisyen dan bayaran bank in ke akaun sendiri.

Saya berminat dengan dunia perniagaan internet sejak mengetahui Irfan Khairi menjadi Jutawan Internet beberapa tahun dahulu. Pada waktu itu saya cuma memasang impian seperti beliau. Masalahnya saya tak ambil apa-apa tindakan.Just to know.Tidak juga belajar secara serius dalam bidang ini. Nak setup email yang mudah pun terkial-kial.Apatah lagi nak setup website yang canggih dan anggun .

Masa terus berlalu.Kekayaan terus diraih oleh mereka yang bergiat cergas dalam internet. Mereka ini silent killer menjana kewangan. Kita tidak menyedari mereka mempunyai income puluhan ribu ringgit setiap bulan waima mereka masih bekerja seperti biasa.Kita cuma perasan bila mereka ini menunjukkan bukti melalui akauan bank online yang mereka yang dah di'copy paste'kan.Itulah kuasa internet. Anda boleh bermula dengan 'zero become hero'.

Pada waktu ini saya dan juga mungkin anda akan terfikir betulkah apa yang mereka buat.Ah..ah...gimik sahaja dan mereka itu memang nak tunjuk-tunjuk. Hakikatnya mereka berada di pihak yang benar walaupun ada segelintir sahaja di pihak yang salah.

Saranan terbaik saya untuk newbie seperti saya ialah pilih program yang termurah atau yang percuma untuk dijadikan permulaan.Bermula biarlah dari kecil. Jangan terlalu tamak takut banyak rugi..ooo. Banyakkan membaca email dan telusuri blog-blog yang sihat. Input positif pasti juga output positif.

Dalam pada itu jangan terlalu takut mencuba sesuatu yang baru. Ini kerana setiap percubaan yang anda buat adalah ilmu dan 'guru' terbaik dalam hidup ini. 'No action is no power'.Kata orang setiap kegagalan yang kita buat ada hikmahnya. Memang benar saya sendiri ada mengalaminya.

Saya berani mencuba sesuatu yang baru.Tiap kali percubaan yang saya buat saya dapat ilmu dan pengalaman sangat berharga.Kadang-kadang terfikir juga bahawa jumlah duit yang saya keluarkan itu tidak ternilai dengan ilmu yang saya dapat.Bukan mahu riak pasal ilmu.Cuba anda fikir berapa banyak wang ibubapa dan kerajaan yang telah dibelanjakan dari hari pertama kita sekolah sehinggalah hari terakhir kita melangkah keluar dari universiti.Itupun bagi yang sempat ke universiti. Macam saya habis kat sekolah aje.Nasib baik juga tinggal di kawasan elit ilmu.Ada 3 buah institusi ilmuan di tempat perumahan saya.Hebat bunyinya.Tentu jumlah sampai ratusan ribu ringgit. Apabila habis sahaja pengajian memang mahu cari kerja untuk dapatkan duit bagi menampung hidup dan bayar hutang piutang.

Apa kata pada hari ini kita tukar cara kita berfikir.Tak perlu tunggu habis sekolah atau pengajian.Kita cari duit dari sumber internet. Kita mulakan dengan yang paling mudah dan murah.Ikut kemampuan bajet dan masa yang ada. Sekiranya kita bermula awal maka hasil dapat dituai awal juga.Niatkan dalam hati anda belajar sambil bekerja.(on job trainning).
Andaikata selepas ini anda masih jua mahu bekerja kerana kerja penting.Kalau tak siapa yang nak lancarkan pentadbiran negara,licinkan urusan syarikat dan sebagainya.Cuma kita sangat bijak kerana ada side income untuk menampung kos hidup dan inflasi yang pastinya akan naik.

Sehingga kita bertemu lagi.Apa yang saya kongsikan berdasarkan ilmu yang sedikit ini.Mana mana yang silap itu saya minta maaf ye!

Ikhlas,

Hanafi Abdullah

http://www.mypowerfulnetwork.com

p/s sekira ingin mendapat info percuma dan ebook rahsia bebas hutang dari team newbie sila isi nama dan email yang aktif.

2 comments:

  1. Saya sendiri yang buat ulasan sebagai percubaan sahaja. Harap suatu hari nanti saya ada blog yang berbayar supaya nampak lebih pro..betul tak kawan2.

    ReplyDelete