15 February 2010

Ala-ala kedai runcit online

1.Pelbagaikan produk

Lain-lain orang lain pula keperluan.Tidak semua orang mahu beli beras atau gula dalam masa yang sama.Sama juga dalam internet tidak semua yang mahu beli website reseller yang kita promosikan.Ada ramai yang mahu membuat perbandingan kerana zaman sekarang pengguna sangat bijak.Kuasa memilih ditangan mereka.Jadi kalau nak berniaga online ambil konsep kedai runcit. Jual dalam pelbagai pilihan dan paling bagus mereka dapat membuat pilihan terbaik sesuai dengan kemampuan dan citarasa sendiri.

2.Mudah dikunjungi

Kalau kedai runcit dihujung kampung berapa ramai yang boleh pergi.Cuba bandingkan lokasi kedai runcit ditengah kampung.Mesti ramai sebab kampung hulu senang pergi sama juga dengan kampung hilir.Kedai online yang senang dikunjungi ialah link yang dapat diakses bila bila masa tanpa melalui yahoo atau google setiap masa (bahagian search).Memudahkan pengunjung adalah strategi yang paling berkesan selepas promosi yang hebat hebat tu.

3.Barang yang tersusun rapi dan kemas.

Mana mana kedai yang berselerak susunan barang menyebabkan pelanggan bisa muak dan
akhirnya lari (jalan pun boleh) ke kedai berhampiran.Barang yang selalu mendapat permintaan tinggi wajib letak dekat luar.Contoh gula dan minyak masak.Kalau ubat lipas atau ubat nyamuk harus letak dekat belakang sekali. Sebabnya kasi halau lipas kat bahagian belakang kedai.Dalam konsep online pula produk digital yang menjadi kegilaan utama perlu tonjolkan berbanding produk yang kurang permintaan. Takut nanti pengunjung rasa buang masa lalu dia klik pada bahagian 'X'. Habis cerita. Promosi sia-sia. Produk anda langsung orang tak tau..

4.Kedai selalu buka

Konsep berniaga cara lama tetapi masih valid ke hari ini ialah lagi lama buka lagi untung.Orang yang berbeli barang tidak kira masa.Itu masa dia.Dia punya sukalah.Jadi tauke kedai mesti memastikan ada orang jaga itu kedai.Tugas mulia biasanya diserahkan kepada staf kedai.Mau juga bahasa kasar takut ada yang kecil hati. Kepada orang yang berniaga online tu pastikan anda sentiasa buka emel paling kurang 3 kali sehari.Mana tahu ada emel mahu pertanyaan,follow up dan sebagainya.Kecepatan anda bertindak meningkatkan lagi tahap keyakinan pembeli.Alternatifnya gunakanlah sms.Feeback cepat sampai.

5.Jual barang ada berkaitan antara satu sama lain.

Kedai runcit yang tersohor ialah mempelbagaikan perniagaan dan produk dalam masa yang sama tetapi ada berkaitan.Namun kalau ada perbezaan pun taklah jauh sangat.Ambil contoh mudah.Jika tauke jual tilam sama dengan selimut, cadar,baju tidur,lampu tidur dan jam loceng ada tak berkaitan tak?.Cuba tauke jual rempah ratus sama dengan minyak wangi atau cat ada bezakah?Conform ada berbeza dan pelik.Demikian juga berniaga online.Promosi untuk produk kesihatan tapi dalam masa yang promosi rokok,arak dan mercun.Contoh saja.Kalau ikut logik mana boleh bah..

ikhlas tapi jauh,

hanafi abdullah

www.mypowerfulnetwork.com